Často vážně, občas s vtipem, někdy velmi stručně zvěčněné názory na události v našem okolí. Blog na vlnové délce 555 nm.

Blog "Vysoká zvěř" slaví 10 let existence :) Děkujeme čtenářům za přízeň ...

.

.

pátek 8. dubna 2011

Rozhovor Hospodářských novin s Janem Korytářem, primátorem Liberce

    V návaznosti na předchozí příspěvek přináší Vysoká zvěř přepis rozhovoru libereckého primátora pro Hospodářské noviny. Článek převzat z http://www.zeleni.cz/media/aktuality/korupce-pripravila-liberec-o-stamiliony/

  Osmatřicetiletý Jan Korytář je prvním zeleným primátorem v Česku. Nyní mu po pouhých čtyřech měsících ve funkci hrozí, že o post přijde. Koaliční partneři mu vypověděli poslušnost, obviňují ho z autoritářství. Podle Korytáře jde ale o něco jiného. Aby se vrátily korupční pořádky, symbolizované propojením místní ODS a stavební firmy Syner.
HN: Víte, který primátor Liberce vydržel ve své funkci nejkratší dobu?
Tak to netuším.

HN: Ladislav Peřina, byl na počátku normalizace v roce 1969 primátorem dva měsíce. Vy budete hned za ním.

Myslím, že ne, že to ustojím. Získal jsem ještě deset dní, nebalím kufry a budu bojovat až do konce.

HN: Co se to vlastně v Liberci děje?

Situace je právě těsně jako před začátkem normalizace. Včera jsem dostal esemesky od dvou signatářů Charty 77, kteří mi píší: Vydržte to, stojíme za Vámi. Začali jsme třeba dělat veřejné projednávání územního plánu, poprvé v historii, v šestnácti čtvrtích, a na každé to setkání chodí až tři sta lidí. Lidé najednou zjistili, že s nimi radnice chce komunikovat, že si nepřihráváme zakázky. Kdybyste byli chvíli v Liberci, zjistíte, že je tu atmosféra spíše jako v roce 1968 než 1969.

HN: Možná, ale přesto s vámi už dál vaši koaliční partneři na radnici nechtějí pokračovat.


To říkají do médií. Intenzivně a neustále jednáme, se všemi kromě ODS. Zdaleka nic není ztraceno. Nedovedu si představit, že se ČSSD spojí s ODS, anebo se spolehne na její tichou podporu, když před volbami slibovala, že to neudělá. Myslím, že i ve vedení ČSSD je velká nevůle, aby tu vznikla velká koalice.

HN: Kdy jste poprvé pochopil, že je to s vaší koalicí nahnuté?


V lednu.

HN: Tedy měsíc a něco poté, co vznikla. Jak jste na to přišel?


Byla to vyjádření koaličních partnerů v médiích, různé informace, které jsme dostávali od lidí z prostředí dalších stran. Vypadá to tak, že vám někdo, o kom si myslíte, že mu můžete důvěřovat, zavolá a řekne: Dejte si pozor, sešli se ti a ti a pravděpodobně se nebavili o tom, že napadlo hodně sněhu. Informace chodí i přes prostředníky, kteří přijdou a oznámí: Pozor, jsou tu tyto velké zakázky, které připravovalo minulé vedení města, a je to připraveno tak, abyste to jako primátor podepsal a jel v tom také.

HN: Kdo vás chce odstranit a proč?
Klientelistická struktura, která tu je. Nechci a nemůžu jmenovat konkrétní lidi. Chci ještě udržet koalici a dát prostor všem stranám přehodnotit svá stanoviska. Jejich zájem je ale úplně jednoduchý: chtějí mít městský rozpočet pod kontrolou. My jsme nastavili nový, čistý systém zadávání zakázek. Pokud budu dál primátorem, starý systém skončil. A prachy už utíkat nebudou.

HN: Tvrdíte, že ve vašem odvolání jde i o dvě zakázky na rekonstrukci bazénu a lázní, které jste odmítl podepsat. Tak proč jste pro ně ještě nedávno hlasoval v městské radě?


Postupně jsem se začal v těch zakázkách orientovat, přesouval jsem je z jednoho zasedání na druhé, získával jsem tak čas a informace. Musíte tam umět číst mezi řádky a hledat souvislosti. V zadání byla určitá kritéria, třeba jako zadlužení nebo likvidita, která přesně odpovídala jisté firmě, která se o tu zakázku ucházela.

HN: Byl to Syner?
To jste řekli vy. Já to komentovat nebudu. Ale ta kritéria byla zjevně šita na míru jedné firmě.

HN: Vaši oponenti ale říkají, že vás chtějí odvolat proto, že jste autoritář, s nímž není možné se dohodnout...


To byly jen zástupné důvody. Když já jsem tady obviňován z nějakých diktátorských sklonů, tak je to jen součást mediální kampaně.

HN: Jaké kampaně?


Kampaně proti mně. Média, která proti mně jdou, jsou v zásadě z jednoho hnízda. Vlastní je Syner. Jsou to televize Genus a Týden v Libereckém kraji. Jinak je většina médií na naší straně.

HN: Ale je pravda, že někdy máte tendenci rozhodovat sám.


Možná někdy ano. Ale ukažte mi někoho jiného, kdo to v Liberci dokáže změnit. Teď není doba, aby tady byl nějaký strejda, který bude klást věnce a bude se všemi zadobře.

Když chci něco změnit, tak musím některé věci dělat sám a s nejbližším okruhem spolupracovníků. Pokud tady máme výběrovou komisi a kolega Jiří Šolc (ze sdružení Liberec občanům - pozn. red.) řekne: "I kdyby to bylo cinknutý o sto milionů, tak pořád je profit pro město dobrý, takže to bourat nebudeme," tak to pro mě není koaliční partner, o kterého bych se mohl opřít, když se tady snažím odkrýt takhle složitě připravenou věc.

HN: Jaká je záruka, že stejně jako měl Liberec zprivatizován Syner, ODS a lidi kolem, jej za tři roky nebude mít zprivatizován Korytář a jeho nejbližší okruh?


Já jsem šestnáct let pracoval v neziskové organizaci, nenakrad jsem si tam, žádné zakázky jsem si nepřihrával.

HN: Také jste neměl takovou moc jako nyní.


To jsem neměl, ale pracoval jsem v neziskovce, která měla loni obrat 12 milionů. Kdybych chtěl, tak z toho se už něco nějak přihrát dá. Já jsem to nedělal. Kdybych si chtěl nakrást, tak už bych byl dávno na jiné straně barikády.

HN: Neměl jste být taktičtější?


Možná ano, ale nejsem si jistý, jestli by to někdo zvládl lépe. Ve chvíli, kdy přeberete město s dvoumiliardovým dluhem, to je více než roční rozpočet, tak musíte jednat rychle.

Tady v Liberci byla moc koncentrovaná - ODS, Syner, Complet Consult, Investorsko-inženýrská, tiskárna Geoprint, Kalendář Liberecka a další firmy, které jsou na sebe navázány a lítají mezi nimi peníze. A já jsem proti té koncentrované moci také musel postavit nějakou sílu. Kdybych do toho nešel s určitým tlakem, tak bych tady buď nic nezměnil, nebo by mě to zlikvidovalo už v lednu nebo v únoru.

HN: O kolik Liberec podle vás přišel za dvacet let provázáním politických a ekonomických zájmů?


Řádově to byly stovky milionů, které utekly, a přitom mohly zůstat v rozpočtu města.

HN: Kam utekly?


Do soukromých kapes. Do firem, do sekretariátů stran, něco zůstalo těm, přes které peníze chodí.

Syner říká, že měl v posledních letech na přímých zakázkách od města jen několik set milionů korun. To je pravda, ale přece se to dělá jiným způsobem. Město má třeba velké pozemky v průmyslové zóně - ty prodá za 150 korun za metr Investorsko-inženýrské, což kdysi byla dceřiná společnost Syneru. Pak se změní územní plán, napíše se do něj, že jde o průmyslově-obchodní zónu, a tím se vytvoří prostor, aby se mohla stavět obchodní centra. Firma pozemky obratem prodá za 1350 korun za metr. A tím, kdo nakonec staví, je Syner.

HN: Když tvrdíte, že utekly stovky milionů, půjdete s tím na policii?


Informace, které jsme dali dohromady, jsou pro případ, že by se mi něco stalo, uloženy na více místech. A pokud odejdeme do opozice, budeme mít týdny a měsíce, abychom je analyzovali. Tohle už nikdo nezastaví.

HN: Chcete říci, že vás někdo sleduje?


Nechci být paranoidní, ale nemůžu to vyloučit.

HN: Když jste přišli na radnici, byly tady všechny dokumenty?


Kdepak. Kolegyně dostala sekretariát úplně vybílený. Lidé z radnice nám říkali, že než jsme nastoupili, odvážely se ze dvora do spalovny pytle se spoustou dokumentů. Například k mistrovství světa v lyžování spousta dokumentů chybí.

HN: Mluvíte o chobotnici. Kde má hlavu?


To jsou politické a podnikatelské špičky v regionu. Jsou tady vlastně dvě chobotnice. Jedna je ta korupční, spojená s ODS a s firmami, o kterých mluvím. Ta měla město pod kontrolou a vysávala ho. Pokud nějaký úředník nechtěl něco odsouhlasit, tak odfičel a ani se nestačil sbalit.

To, co buduji já, je občanská chobotnice. Podařilo se mi dát dohromady kandidátku, nyní jsme na radnici přitáhli další lidi, včetně právníků a ekonomů. Koncentrujeme skupinu lidí, která ty věci vytahuje na světlo. A o to celé jde. Tyhle dva světy, dvě chobotnice, na sebe narazily. Teď se čtrnáct dní, které nás dělí od dalšího zastupitelstva, budou prát. Pak se uvidí.

HN: Proč dráždíte lidi tím, že říkáte: "Radši s komunisty než s ODS?"


Ti tři komunisté, o které jde, jsou slušní lidé, se kterými jsem čtyři roky seděl v opozici. Lidi nezajímají komunisté. Problém je ve zdejší ODS. A pokud se budu muset opřít o tři komunisty, abych mohl dál vládnout, tak to udělám.

HN: Vy jste nejznámější postavou Strany zelených. Uvažujete o kandidatuře na předsedu?


Teď určitě ne. Teď se soustředím na město, chci tu bitvu vyhrát. Chci ukázat, že se dá dobře dělat komunální politika. A pokud se mi to podaří, tak někdy v budoucnu třeba na předsedu kandidovat budu.

Jan Korytář

*18. 4. 1972 Po maturitě na Střední ekonomické škole v Liberci pracoval jako prodavač, poté nastoupil roční civilní službu na Správu CHKO Jizerské hory. Později absolvoval Univerzitu Palackého v Olomouci, obor Ochrana a tvorba životního prostředí. Je členem prestižní mezinárodní organizace Ashoka: Innovators for the Public, která sdružuje tzv. sociální podnikatele. Do Strany zelených vstoupil v roce 2003, stal se členem předsednictva, byl i krajským předsedou strany. Od rokuku 2006 je zastupitelem města Liberce. Na podzim 2010 byl zvolen libereckým primátorem.


Zdroj: Hospodářské noviny, 8.4.2011 Fotografie převzaty od Změny pro Liberec

Žádné komentáře:

Okomentovat