Publikován 16.10.2013
Monitoring financování volebních kampaní: Jen do médií proteče stranickými účty nejméně 134 mil. korun
Týden před sněmovními volbami vydává protikorupční organizace Transparency International – Česká republika (TI) závěrečné hodnocení monitoringu financování volebních kampaní jednotlivých stran. Z výsledků vyniká, že řada stran pochopila, že větší transparentnost jim může pomoci v boji
o voliče. Zřizují transparentní účty, otevřeně informují o svých dárcích a volebních týmech. Začínají pozvolna uveřejňovat jména agentur, které pro ně kampaň připravují. O známku z transparentnosti usilují i další strany s volebními preferencemi pod 5 % /Piráti a SSD/.
o voliče. Zřizují transparentní účty, otevřeně informují o svých dárcích a volebních týmech. Začínají pozvolna uveřejňovat jména agentur, které pro ně kampaň připravují. O známku z transparentnosti usilují i další strany s volebními preferencemi pod 5 % /Piráti a SSD/.
V závěrečném kole hodnocení bylo monitorováno devět politických stran/hnutí s největším volebním potenciálem. Tyto politické strany byly požádány o aktualizaci plnění Kritérií dobré praxe
ve zveřejňování informací a otevřenosti kampaní a na základě jejich odpovědí a informací z dalších zdrojů vzniklo výsledné hodnocení monitoringu financování volebních kampaní těchto stran:
ve zveřejňování informací a otevřenosti kampaní a na základě jejich odpovědí a informací z dalších zdrojů vzniklo výsledné hodnocení monitoringu financování volebních kampaní těchto stran:
- Přehledný transparentní účet, který je nutnou, nikoli však dostačující podmínkou větší průhlednosti financování, má pět z devíti hodnocených stran: ČSSD, KDU-ČSL, SZ, TOP 09, Úsvit.
- Plánované výdaje zveřejnilo všech devět stran.
- O svých dárcích jsou ochotny v reálném čase komunikovat tři strany: SZ, TOP 09, ANO. Strana TOP 09 informuje i o odmítnutých darech.
- Složení svých volebních štábů zveřejnilo pět stran: ANO, TOP 09, KSČM, ODS, SZ.
- Spolupráci s konkrétními reklamními, mediálními, právními a poradenskými agenturamiotevřeně deklarují 4 strany: ANO, SZ, TOP 09, KSČM.
Plnění dalších kritérií dobré praxe je na www.transparentnivolby.cz/snemovna2013/.
Mediální výdaje jednotlivých stran
Monitoring TI se zaměřil také na mediální výdaje, které jsou často největší finanční položkou volebních kampaní. Jelikož náklady na reklamu v reálném čase lze zjišťovat jen velice obtížně, připravila mediální agentura Starcom Media Vest Group kvalifikovaný odhad reálných cen, za které strany mohly nakoupit reklamní plochy. U billboardů odhad pracuje s předpokladem, že strany
si pronajaly v říjnu minimálně stejný počet ploch jako v září.
si pronajaly v říjnu minimálně stejný počet ploch jako v září.
Kvalifikovaný odhad mediálních nákladů na volební kampaně monitorovaných stran k 16.10. 2013
Strana/hnutí |
Outdoor
|
Radio
|
Tisk
|
Internet
|
Celkem
|
ANO |
7 118 070
|
28 741
|
17 724 296
|
2 491 026
|
27 362 134
|
ČSSD |
23 154 397
|
157 026
|
8 563 454
|
4 808 330
|
36 683 207
|
KDU-ČSL |
3 205 923
|
8 281 067
|
439 568
|
11 926 559
| |
KSČM |
62 900
|
496 815
|
559 715
| ||
ODS |
4 788 168
|
5 977 327
|
1 788 721
|
12 554 216
| |
SPO Zemanovci |
14 843 430
|
14 080 291
|
28 923 721
| ||
Strana zelených |
745 000
|
104 901
|
2 300 000
|
3 149 901
| |
TOP 09 |
10 200 000
|
1 516 623
|
657 243
|
12 373 866
| |
Úsvit přímé demokracie |
746 637
|
746 637
| |||
Celkem |
64 117 888
|
185 768
|
57 491 412
|
12 484 888
|
134 279 956
|
Pozn.: Náklady na outdoor SZ a TOP 09 dodaly obě strany.
Zdroj: Admosphere, s.r.o.
„I tato odhadovaná suma, která je zřejmě jen zlomkem skutečných mediálních nákladů, je přílišvysoká na to, aby protékala stranickými účty bez žádné institucionální kontroly. Což se nyní při absenci kvalitního zákona o financování politických stran děje, “ připomíná David Ondráčka, ředitel TI.
„Apelujeme na budoucí vládu a všechny parlamentní strany, aby byla přijata jasná pravidla týkající
se financování politických stran a předvolebních kampaní. V porovnání s ostatními zeměmi EU jsme
v této oblasti dlouhodobě hodnoceni velmi kriticky, což nám např. vytýká poslední zpráva GRECO“, upozorňuje Petr Vymětal, politolog VŠE, člen správní rady TI.
se financování politických stran a předvolebních kampaní. V porovnání s ostatními zeměmi EU jsme
v této oblasti dlouhodobě hodnoceni velmi kriticky, což nám např. vytýká poslední zpráva GRECO“, upozorňuje Petr Vymětal, politolog VŠE, člen správní rady TI.
„Součástí projektu bude také zveřejnění podrobných životopisů lídrů kandidátek, včetně aktuální vizualizace jejich vazeb k firmám na základě dat z obchodního rejstříku a upozornění na jejich případné kontroverzní kauzy,“ dodává Jiří Fiala z občanského sdružení Naši politici. Více
na http://www.nasipolitici.cz/cs/volby.
na http://www.nasipolitici.cz/cs/volby.
Partnerem projektu Transparentní volby je Fond Otakara Motejla. Velký díl práce na něm odvádějí také studenti Fakulty mezinárodních vztahů VŠE v Praze.
Žádné komentáře:
Okomentovat