Často vážně, občas s vtipem, někdy velmi stručně zvěčněné názory na události v našem okolí. Blog na vlnové délce 555 nm.

Blog "Vysoká zvěř" slaví 10 let existence :) Děkujeme čtenářům za přízeň ...

.

.

neděle 20. října 2013

Strana zelených byla tento týden prohlášena za nejtransparentnější politickou stranu

Monitoring financování volebních kampaní: Jen do médií proteče stranickými účty nejméně 134 mil. korun

Týden před sněmovními volbami vydává protikorupční organizace Transparency International – Česká republika (TI) závěrečné hodnocení monitoringu financování volebních kampaní jednotlivých stran. Z výsledků vyniká, že řada stran pochopila, že větší transparentnost jim může pomoci v boji
o voliče. Zřizují transparentní účty, otevřeně informují o svých dárcích a volebních týmech. Začínají pozvolna uveřejňovat jména agentur, které pro ně kampaň připravují. O známku z transparentnosti usilují i další strany s volebními preferencemi pod 5 % /Piráti a SSD/.
V závěrečném kole hodnocení bylo monitorováno devět politických stran/hnutí s největším volebním potenciálem. Tyto politické strany byly požádány o aktualizaci plnění Kritérií dobré praxe
ve zveřejňování informací a otevřenosti kampaní a na základě jejich odpovědí a informací z dalších zdrojů vzniklo výsledné hodnocení monitoringu financování volebních kampaní těchto stran:
  • Přehledný transparentní účet, který je nutnou, nikoli však dostačující podmínkou větší průhlednosti financování, má pět z devíti hodnocených stran: ČSSD, KDU-ČSL, SZ, TOP 09, Úsvit.
  • Plánované výdaje zveřejnilo všech devět  stran.
  • svých dárcích jsou ochotny v reálném čase komunikovat tři strany: SZ, TOP 09, ANO. Strana TOP 09 informuje i o odmítnutých darech.
  • Složení svých volebních štábů zveřejnilo pět stran: ANO, TOP 09, KSČM, ODS, SZ.
  • Spolupráci s konkrétními reklamními, mediálními, právními a poradenskými agenturamiotevřeně deklarují 4 strany: ANO, SZ, TOP 09, KSČM.
Tabulka výsledky monitoringu financování volebních kampaní 2013
Plnění dalších kritérií dobré praxe je na www.transparentnivolby.cz/snemovna2013/.
Mediální výdaje jednotlivých stran
Monitoring TI se zaměřil také na mediální výdaje, které jsou často největší finanční položkou volebních kampaní. Jelikož náklady na reklamu v reálném čase lze zjišťovat jen velice obtížně, připravila mediální agentura  Starcom Media Vest Group kvalifikovaný odhad reálných cen, za které strany mohly nakoupit reklamní plochy. U billboardů odhad pracuje s předpokladem, že strany
si pronajaly v říjnu minimálně stejný počet ploch jako v září.
Kvalifikovaný odhad mediálních nákladů na volební kampaně monitorovaných stran k 16.10. 2013
Strana/hnutí
Outdoor
Radio
Tisk
Internet
Celkem
ANO
7 118 070
28 741
17 724 296
2 491 026
27 362 134
ČSSD
23 154 397
157 026
8 563 454
4 808 330
36 683 207
KDU-ČSL
3 205 923
8 281 067
439 568
11 926 559
KSČM
62 900
496 815
559 715
ODS
4 788 168
5 977 327
1 788 721
12 554 216
SPO Zemanovci
14 843 430
14 080 291
28 923 721
Strana zelených
745 000
104 901
2 300 000
3 149 901
TOP 09
10 200 000
1 516 623
657 243
12 373 866
Úsvit přímé demokracie
746 637
746 637
Celkem
64 117 888
185 768
57 491 412
12 484 888
134 279 956
Pozn.:  Náklady na outdoor SZ a TOP 09 dodaly obě strany.
Zdroj: Admosphere, s.r.o.                                                                                                                                                          
„I tato odhadovaná suma, která je zřejmě jen zlomkem skutečných mediálních nákladů, je přílišvysoká na to, aby protékala stranickými účty bez žádné institucionální kontroly. Což se nyní při absenci kvalitního zákona o financování politických stran děje, “ připomíná David Ondráčka, ředitel TI.
„Apelujeme na budoucí vládu a všechny parlamentní strany, aby byla přijata jasná pravidla týkající 
se financování politických stran a předvolebních kampaní. V porovnání s ostatními zeměmi EU jsme 

v této oblasti dlouhodobě hodnoceni velmi kriticky, což nám např. vytýká poslední zpráva GRECO
“, upozorňuje Petr Vymětal, politolog VŠE, člen správní rady TI.
 „Součástí projektu bude také zveřejnění podrobných životopisů lídrů kandidátek, včetně aktuální vizualizace jejich vazeb k firmám na základě dat z obchodního rejstříku a upozornění na jejich případné kontroverzní kauzy,“ dodává Jiří Fiala z občanského sdružení Naši politici. Více 
na http://www.nasipolitici.cz/cs/volby.
Partnerem projektu Transparentní volby je Fond Otakara Motejla. Velký díl práce na něm odvádějí také studenti Fakulty mezinárodních vztahů VŠE v Praze.
Tags: 

Žádné komentáře:

Okomentovat